Opleiden voor speciale klantorders

Proviron ontwerpt, produceert en verkoopt chemicaliën aan nichemarkten van een gemiddeld volume. Ze hebben 22 productie-eenheden in drie fabrieken in België en de VS. Voor het merendeel van de eigen producten zijn ze marktleider.

De vraag

Proviron in Oostende stond voor een mooie uitdaging. Naast hun dagelijkse productie van phtaalzuuranhydride en verschillende chemische specialiteiten, worden er op vraag van de klanten één tot tweemaal per jaar speciale campagnes georganiseerd. Operators uit verschillende productie-eenheden worden hiervoor vrijgemaakt om die campagne succesvol uit te voeren. Het campagne team is samengesteld uit nieuwe en ervaren operators. Maar als je die vaardigheden, kennis en ervaring maar één tot tweemaal per jaar nodig hebt, hoe zorg je er dan voor dat de nieuwe operators opgeleid worden en de ervaren mensen up-to-date blijven.

De aanpak

De oplossing die VAPRO ontwikkelde bestond uit een aanlooptraject naar de campagne die ook als leerproces wordt gebruikt. Door een nauwe samenwerking tussen de ervaren operators en de VAPRO consultant kreeg het opleidingsplan inhoudelijk vorm. Er werd geopteerd voor een combinatie van workshops, praktische rondgangen en het uitwerken van educatieve procesbeschrijvingen. De opleiding werd aangevuld met Blue Pages. Blue Pages zijn vragenlijsten die aansluiten op de leermiddelen, die de operator moet aanzetten door in de installatie te zoeken naar de antwoorden. Door de praktische benadering achter de Blue Pages, wordt de borging van de kennis en ervaring nogmaals versterkt.

De opdrachtgever over het project

Erwin Geerts, Plantmanager: “Deze case toont nogmaals aan dat er niet één oplossing bestaat die alles afdekt. De sleutel is de juiste mix kunnen inzetten voor het juiste doel. Dankzij VAPRO zijn we er nu al meerdere malen in geslaagd die juiste mix te vinden, tot grote tevredenheid vanuit het management zowel als vanuit de werkvloer”.